Raimond Berle volgt de 100ste opleiding Hogere Veiligheidskunde van PHOV. De opleiding geeft hem zelfvertrouwen om zich als adviseur te laten horen, zegt de QHSE-manager van Daimler Buses Nederland. “Het heeft me meer gebracht dan verwacht.” Ook zijn werkgever profiteert.
Het laatste tentamen is net achter de rug. “Dat was nog even buffelen; je krijgt het niet cadeau”, verzekert Raimond Berle. Nu wacht ‘alleen’ zijn scriptie nog, voordat hij als cursist straks zijn diploma in ontvangst mag nemen. “Mijn onderwerp is goedgekeurd, dus ik kan aan de slag.”
Raimond Berle (49) begon januari 2023 aan de opleiding Hogere Veiligheidskunde. Hij zit in een bijzondere klas: Raimond en de andere cursisten zijn de 100ste HVK-opleidingsgroep van PHOV, sinds de start van de opleiding in 1987. De deelnemers volgden de middag/avondopleiding met twee lessen in de week. Best pittig naast werk en gezin, maar heel boeiend, vindt Raimond.
Geen spijt
Bij de QHSE-manager van Daimler Buses Nederland in Nijkerk ontstond gaandeweg de behoefte om zich verder te scholen. Raimond: “De afgelopen jaren heeft Daimler Buses Nederland door kwaliteitsmanagement op het gebied van arbeidsveiligheid en milieu verbeteringen kunnen doorvoeren. We willen daarin een voorbeeld zijn voor onze leveranciers en klanten. Als je meer oog krijgt voor arbeidsveiligheid, raak je bewust onbekwaam. Langzaamaan groeide de behoefte om onze kennis binnen de organisatie te vergroten.”
Het was voor hem reden om te starten met de opleiding Hogere Veiligheidskunde. Een contact uit een eerdere opleiding tot preventieadviseur tipte hem over de PHOV-opleiding. Raimond heeft geen moment spijt van zijn keuze. “De opleiding heeft heel erg bijgedragen aan mijn persoonlijke ontwikkeling. En door de RI&E-praktijkdag die we bij Daimler Buses hebben kunnen organiseren, profiteert ook mijn werkgever mee van de kennis binnen de groep.”
Mooie mix
De HVK-opleiding bestaat, naast het scriptietraject, uit negen modules. Onder andere over wet- en regelgeving, adviesvaardigheden, RI&E, beïnvloedingsvaardigheden en leren van incidenten en ongevallen. De opleiding biedt op een breed terrein veel theoretische kennis, vindt Raimond. “Het is heel waardevol dat de lessen worden gegeven door docenten met veel praktijkervaring. Een docent met ervaring bij de Arbeidsinspectie vertelt bijvoorbeeld hoe je ongevalsonderzoek doet. Zij bespreekt methodes, maar kan ook laten zien welke spullen zij daarbij gebruikt. Zo ontstaat een mooie mix tussen theorie en praktijk.”
Eigen adviesbureau
Raimond leerde niet alleen van de docenten. Ook het contact met andere cursisten leverde hem veel op, zegt hij. “In onze groep zaten veiligheidskundigen en arbeidshygiënisten. Veiligheidskundigen kijken eerder naar directe veiligheidsrisico’s en arbeidshygiënisten hebben meer oog voor langetermijneffecten van blootstellingen. Doordat je allebei op een andere manier naar dingen kijkt, leer je veel van elkaar.”
Dat merkte Raimond ook in zijn intervisiegroep met andere cursisten. In de bijeenkomsten bespraken zij een probleem op de werkvloer bij een cursist. De intervisie zorgde voor een bijzondere wending, vertelt Raimond. “Ik heb contacten en goede vriendschappen opgedaan die ik voor de rest van mijn leven kan benaderen om mee te sparren. Het heeft er ook toe geleid dat ik de mogelijkheid heb gekregen om naast mijn vaste baan een eigen adviesbureau te starten, Raiber Consultancy, waarmee ik met een klasgenoot samenwerk en opdrachten doe. Dat had ik niet verwacht toen ik in januari begon.”
Zelfvertrouwen
Want Raimond trad tot voor kort niet zo graag op de voorgrond. “Ik was best gesloten en liet liever anderen aan het woord”, zegt hij. Dat kantelde in de opleiding binnen de module adviesvaardigheden. Raimond: “Daarin maak je voor jezelf een ontwikkelplan: wat zijn je mogelijkheden en hoe ga je dat bereiken. Door de opleiding te volgen en je gemakkelijk te leren voelen bij situaties die je eerder heel ongemakkelijk vond, ben ik heel erg gegroeid. Ik heb veel meer zelfvertrouwen gekregen om mezelf te laten horen.”
RI&E-praktijkdag
Dat moest hij ook doen tijdens de RI&E-praktijkdag bij zijn werkgever. De HVK-groep veiligheidskundigen en arbeidshygiënisten gingen met zijn allen bij Daimler Buses langs om het bedrijf met werkplaats en kantoren langs de RI&E-meetlat te leggen. Natuurlijk moest Raimond als start van de dag een presentatie houden over het bedrijf en zorgen dat de groep gesplitst door het bedrijf kon lopen. “Als bedrijf krijg je ineens een groot aantal veiligheidskundigen en arbeidshygiënisten over de vloer. Aan het einde van de dag gaven zij de nodige feedback die heel waardevol is. Het was heel leerzaam. Voor mij, voor mijn klasgenoten en voor het bedrijf.” Een tweede praktijkdag was bij een koekjesfabriek van een klasgenoot. Raimond: “Dat is een heel ander soort bedrijf, maar je ziet ook overeenkomsten. Je herkent dezelfde dingen.”
Volgens Raimond geeft de opleiding hem de mogelijkheid om arbeidsveiligheid binnen bedrijven op een hoger plan te brengen. “Je leert om goede informatie te verzamelen en te presenteren. Maar kennis over adviesvaardigheden en beïnvloedingsvaardigheden zijn ook breder toepasbaar. Dat kun je ook gebruiken in andere processen. Er is overlap.”
Kennis delen
De veiligheidskundige wordt volgens hem steeds minder gezien als de vervelende luis in de pels. Raimond: “Ik merk binnen ons bedrijf dat het management open staat voor mijn adviezen. Door mijn inhoudelijke kennis kan ik binnen het managementteam onderwerpen beter aankaarten. Dat triggert discussies om binnen het bedrijf samen tot een goed besluit te komen.”
Raimond: “We hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid: we willen ervoor zorgen dat mensen geen schade oplopen tijdens het werk en weer veilig naar huis gaan. De ruimte om dat verhaal verder te brengen is er absoluut. Daimler Buses is de busdivisie van het internationale Daimler Truck concern. Ik krijg de mogelijkheid om mijn kennis en ervaring mee te nemen en te delen in Europa.”
Scriptie
En dat is wat Raimond ook gaat doen in zijn scriptie-traject. “Ik ga onderzoeken of het mogelijk is om voor alle 22 Europese locaties tot een vaste methode te komen om ongevalsonderzoek te doen. Ik wil nog meer aan de voorkant kijken: als iemand uitglijdt over een plas kun je je afvragen waarom iemand uitglijdt over de plas. Je kunt ook nagaan waarom die plas er ligt. Wat ging daaraan vooraf?” Voor Raimond betekent dat toch nog even buffelen tot oktober. En een presentatie. Hij heeft er door de opleiding nu alle vertrouwen in. Hij laat van zich horen!
Auteur: Walter Baardemans (BNB/Teksten)